Bokrea 2010 & Terapeutisk Rengöring

Medan jag sitter och går igenom en massa blogginlägg inför detta inlägg inser jag att jag faktiskt inte rapporterat om Bokrean 2010, kvittona låg ju till och med fullt synligt kvar i bokhyllan i väntan på detta inlägg (2011 års pågår ju just nu och denna håller jag redan på att förbereda för att skriva ett blogginlägg om), så utan mer väntan här kommer den:

 

Akademibokhandeln:

Ulf Danielsson - Den Bästa av Världar 79:-

Bob Hansson - Kärlek, Hur Fan Gör Man? 69:-

Adam Jacot de Boinod - Tingo och andra märkliga ord från hela världen 49:-

197:-


Bokia Åkerbloms:

Neil Gaiman - Sandman #9: The Kindly Ones 195:- (egentligen inte en del av den rean, men finns med på kvittot)

Alistair Maclean - Kanonerna på Navarone 5:-

Ulf Eriksson - Varelser Av Glas 5:-

A.A. Milne - Nalle Puhs Hörna 79:-

Lasse Åberg – Åbergs Favoritcitat: “kort sagt om kort sagt allt” 49:-

Anne Hooper - Sex: Vägen till sexuellt förverkligande 129:-

462:-


Åhlens:

Richard Kinnier - "Meningen med Livet" enligt de stora och de kloka 45:-

Mina egna anteckningar om: Film 29:-

Christopher J. Moore - Med andra ord - språkälskarens guide till världens märkligaste ord och uttryck 39:-

Åsa Larsson - Till Dess Din Vrede Upphör 65:-

Solveig Schjörmann & Kristine Elbaek - Leva med katt 69:- (Ja just ja, det var därför jag har väntat, detta var ju födelsedagspresenten åt Mikaela som det tog typ 7-8 månader eller nåt sånt innan hon fick och därför ville jag vänta med att skriva upp om bokrean)

247:-


Mingus Bok & Skivbutik

Lee Harding, edited by - Beyond Tomorrow

James Tiptree Jr. - Ten Thousand Light-Years From Home

The Magazine of Fantasy and Science Fiction - August 1966 75:-

The Magazine of Fantasy and Science Fiction - September 1966 75:-

The Magazine of Fantasy and Science Fiction - July 1967 75:-

350:- (Tyvärr vet jag inte priset på två av böckerna, men antagligen är en på 75:- och en på 50:-...)

 

h:ström - Antikvariat & Bokhandel

'Abdallah Ibn al-Muqaffa - Kalila och Dimna 69:-

Bo Eriksson - Tusen år av Fantasy - Resan till Mordor 69:-

Lennart Lindskog - Samtal med författare 15:-

202:- (Saknas nåt på 49:-, så antagligen bara en endaste bok)

 

Sammanlagd Summa: 1458:- (Tror inte alls att årets ens kommer att komma någon som helst i närheten, det börjar helt klart kännas sämre...)

 

*********************************

 

Ibland sitter man och läser gamla inlägg på bloggen när man letar efter något annat specifikt på den, ungefär som städning med andra ord.

 

Denna gång hittade jag denna väldigt korta text jag skrev i februari 2009 som ett utlägg om mig själv och åtminstone försöka ge andra chansen att åtminstone börja förstå mig, för nu känns det som att jag nog är tillbaka där och tycker att ingen förstår mig, konstigt nog...

 

Livsfilosofi: Kärlek och Känslor

 

Kan vara bra nu när jag sitter och storstädar här hemma (är ju förfest till paltfesten hos mig på lördag), när jag dessutom skulle behöva storstäda inom mig själv också. Det är ju inte precis som att jag har vare sig varit särskilt intresserad av att skriva något intressant på vare sig denna blogg eller ens umgås med människor sen typ, tja, efter sommaren förra året (då jag jobbade 5 månader på OKQ8).

 

Jag menar, jag har ju inte ens varit med något på Internationella Kvinnodagsveckan hela denna veckan på Universitetet som VSF Umeå har anordnat...

 

Springer fram och tillbaka mellan att skriva detta inlägg, försöka fundera ut middag och rensa ut en massa skräp i lägenheten. Jag får väl se alla dessa saker som en gemensam terapeutisk, både kroppslig, rumslig och själslig, rengöring.

 

Jag menar jag har ju inte ens knappt läst en enda av mina länkade bloggar, inte ens mina vänners sen före sommaren förra året (eftersom under den tiden orkade jag verkligen inte med något annat än äta, sova, jobba)...

Satt precis och läst igenom lite snabbt en massa gamla av i Malins blogg, typ åtminstone en månad tillbaka för att se om det hänt något intressant i någon annans liv än mitt...

 

Är ju typ de viktiga politiska möten som det är min uppgift att gå på som jag gör, å andra sidan var förra helgen, det vill säga fredag-måndag jävligt bra eftersom det var första gången på år och dag jag var borta större delen av dagarna.

 

Fredag: Fest hos Mattias Strandberg

 

Lördag: Film hos Sehlstedt med Bore

 

Söndag: U16 Elit, Författarträff med Håkan Wikell, Nina Grensjö, Ann-Helén Andersson och AnnaSara Hammar och underbar, alldeles, alldeles underbar dans!

 

Måndag: Laserdome som Styrelsebytar i ÖNN (jag och Jonny får vara med eftersom vi är SK:s högsta höns) och gruppledarträff inför kårvalet direkt på det.

 

Var dessutom första gången jag var tog ett dansteg på nästintill en månad, har inte känt mig alls sugen på dans sen M stack på sin jobbutbildning utomlands. När det inte ens var kul att dansa med mina favoriter så gick jag till och med hem en timma tidigare, vilket annars aldrig brukar hända.

Men nu i söndags var det riktigt, riktigt kul igen. Blev till och med uppbjuden av en av de där man aldrig trodde skulle bjuda upp en, tji fick jag, tänker mig alltid att de tillhör eliten. Jag tycker jag personligen inte hör hemma i riktigt någon grupp, utan hamnar någonstans mitt i emellan.

 

Istället för att göra något vettigt av mitt liv sitter jag mest och shoppar på Tradera, typ en massa kort till en massa kortspel och en massa andra konstigheter.

 

Och handlar framförallt en massa nyutgivna böcker och serie-tidningar som jag faktiskt någorlunda försöker börja läsa så snart som möjligt, så att mina gamla böcker blir lidande. Förlåt gamla böcker!

 

Inte sms:ar man något med C heller, annars har det alltid liksom varit en trygghet och alltid ett ljus i tillvaron att få sms:a fram och tillbaka några timmar i veckan, men som det är nu så pratar vi knappt heller i telefon.

Lite grann saknar jag C också, där vet jag iallafall att jag kan kramas och mysa hur mycket jag vill utan att det blir konstigt...

 

Inte har man bjudit hem någon heller på mer än en månad, förutom det överraskande tébesöket från Skellefteå, så är det väl typ M eller M som var här senast.

 

Det värsta är nog ändå att jag faktiskt inte varit kär i en endaste person i mer än ett års tid, inte ens riktigt, riktigt intresserad av någon, inte sen C... Och det är första gången på 15års tid(!), det vill säga mer än halva mitt liv(!).

 

Knappt har man läst någon skönlitteratur, eller ens spelat data- eller tv-spel, eller skrivit vare sig skolarbete eller skönlitterärt alls under denna period som nu alltså snart varat i ett år...

Jag menar annars har ju det alltid varit perfekt utlopp för att drömma sig bort och glömma den vansinniga världen för en stund...

 

Ändå skickade jag iallafall in några av mina "gamla" noveller som jag skrev till förra årets Fantastiknovelltävling till Mitranias Antologi-tävling, det var ju något iallafall...

 

Inte fan ätar man vettigt heller, nåja, det har jag väl aldrig gjort, men ibland är det fan värre än "vanligt". Vet inte vad jag lever på...

 

Och sova? Pfff!

 

Ah, får inte glömma en viktig insikt jag typ kom till för cirka en månad sen eller så när jag läste senaste numret av Vi Läser, tänkt skriva upp den här länge, men eftersom jag knappt har bloggat nåt så:

 

I intervju med Lukas Moodysson så inser jag snabbt att han till viss del liknar mig, tvära tankebanor, tvära kast i båda tanke, tal och text.

 

Det bästa är nog ändå detta:

"Lukas Moodysson är lycklig. Livet har fasta ramar. Inom den kan han skvalpa runt i sin osäkerhet. Han kan trycka på pausknappen långa tider och gå upp i hobbier: samla på frimärken, leta porslin, åka på konståkningstävlingar. [...] Men han vet att han balanserar på gränsen, att besattheten lätt kan ta över.

Hans fru får ibland låsa in datorn, annars sitter han och letar blått porslin eller hamnar i ett oändligt nätklickande efter samband och orsaksmönster."

 

Det är alltid bra att andra kan sätta ord på sånt som jag inte kan sätta ord på när det gäller mig själv, för det där gäller väldigt mycket mig också. Det är bra att man till slut iallafall har insett vad för sorts människa som skulle stå ut att ha ett förhållande med mig, för det är jag väldigt medveten om att jag i slutändan är väldigt svår att stå ut med i det långa loppet.

Med andra ord någon som kan låta mig vara besatt från tid till tid, men som ibland kan sätta ner foten och säga åt mig att nu får du vara lite vettig och verklighetsförankrad en liten stund.

 

Och det är ju svårt för någon annan att veta det om inte jag kan sätta ord på det själv.

 

Men jag skulle då säga att det är någon sorts besatthet hos mig också som får mig att dra iväg på mina vandringsfärder bort från verklighet och planet.

Kan väl inte precis säga att det är positivt eller negativt, det är väl mer ett konstaterande att så är det när det gäller mig...

 

Jag har ju mina 5 jobb å andra sidan som ger nån tusenlapp i månaden, men just nu händer det väl inte så mycket där heller...

 

Heh, andra halva av detta inlägget blev just väldigt långt om precis ingenting egentligen...

 

Men iallafall skönt att rensa ur och skriva av sig lite grann iallafall.

 

Nä, nu är det nog dags att sova.

 

Nattinatti!

 

Och så återvänder till slut några gamla klassiker (yay!)

 

Dagens Citat: The roar of a heartbeat deafens the soul to chaos that reigns in the mind.”

- 'The Warrior's Credo', St. Ballantine. (Sjukt nog passar den rätt bra in i detta blogginlägg trots att jag upptäckte detta citat för första gången inatt...)


Precis Läst Ut:

27 Februari - James Tiptree, Jr.  – Her Smoke Rose Up Forever

4 Mars - Joss Whedon - Buffy The Vampire Slayer Season Eight #1 - "The Long Way Home"

8 Mars - Stanislav Lem – Solaris


Läser Just Nu:

Ray Bradbury - Invasion på Mars (Faktiskt som inspiration för C-uppsatsen i Skapande Svenska C)

Moa Martinsson - Drottning Grågyllen (Också för Ska.Sve C, egentligen färdigläst men ja...)

 

Läsa Sen:

Michael A. Martin - Star Trek Enterprise: The Romulan War - Beneath the Raptor's Wing

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback