Umeå från sin vackraste sida!

Ja jävlar! Då har man upptäckt en helt ny sida av Umeå, nästan lika vackert som Kiruna (och det säger en hel del)!

 

Eftersom detta blir den första sommaren jag kommer att vara i Umeå sen jag flyttade hit hösten 2003 så känns det som en stor dag, det är så mycket man inte hinner se när man alltid åker hem så tidigt varje sommar.

 

Jag var ner på stan för att handla en massa hemmaprylar, men ingen hade sagt åt mig att det var en röd dag idag, så det var precis att jag iallafall hann inhandla en pappersskärare några minuter innan Clas Ohlsson stängde. Sen tänkte jag att jag cyklar väl förbi Klockshop också, men de hade också stängt hela dagen. När jag nu ändå var ute på vift så tog jag en cykeltur runt älven och hamnade på sightseeing på en massa möjliga platser. Jag hann sätta mig och bara stirra på den vackra naturen fler gånger också.

 

Tror hemfärden tog 1.5h, fanns alldeles för mycket vackert att titta på, eller nya sommarglassbutiker att upptäcka. Hittade en sån där glassbutik som såg precis ut som sådan där kaféer man alltid ser i amerikanska filmer, en uteservering som hänger ut över älven.

 

Om Kiruna har en episkt storslagen och ödslig värld så är Umeå den mer intima, men eftersom jag älskar storslagenhet och episkhet så är Kiruna fortfarande vackrare, även om Umeå idag plötsligt tog ett stort steg framåt.

 

Det är nästan första gången sen jag flyttade hit också som jag har låtit luften och solen ta över min lägenhet och beblandas och bytas ut, annars har den ju mest varit som en batcave.

 

Sen har vi ju också de nya husen på Öbacka, den lilla bäcken och broar jag hittade mellan två av husen... Wow! Det var ett riktigt arkitektoniskt mästerverk som man typ annars bara ser på typ zoo eller nöjesparker. Riktigt snyggt!

 

Umeå visade sig helt enkelt från sin vackraste sida idag!

 

Uppdatering 18.33: Jag glömde ju faktiskt också nämna att jag upptäckt en massa sommarlukter som gör en glad också, framförallt utefter älven. Måhända starka lukter, men ändå uppmuntrande så länge jag inte börjar snora...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback