Mitranias Novelltävling 2009 avgjord

Nu har jag i och för sig vetat om det i några dagar, men nu när de har gått ut med det officiellt på sin hemsida så kan jag också publicera det här. direkt citerat från Mitranias hemsida:

 


Novelltävlingen 2009 avgjord
De allra flesta bidragen höll sig i skräckgenren, vilket kanske visar på en trend för ett allt större intresse för skräck. Näst flest var sf-bidragen och konstigt nog fick vi in ovanligt få noveller som var renodlad fantasy.

En annan intressant detalj var att de allra flesta novellerna höll normal kvalitet. De var jämnare än vanligt. Särskilt den undre tröskeln var hög.

Två noveller stack ut, och det var ganska givet från början vilken novell som skulle komma på första plats och vilken som skulle komma på andra. Längre ner var det däremot jämnt. Vi utgick mest ifrån läsvärde d v s vad vi tror att läsarna tycker bäst om och får ut mest av att läsa.

Det var många fler noveller som juryn tyckte om dock. Det är bara det att vi måste välja några. Om någon vill ha kommentarer av sitt bidrag så skriv gärna tillbaka till oss så kan vi ev ge konstruktiv kritik. (Om det nu är möjligt).

Så här blev i varje fall resultatet:

1. Mirocker av Cecilia Wennerström
2. Mörk stad av Rickard Slapak
3. Kolonisatörerna av Love Kölle
4. Man är sig själv närmast av Anders Nilsson
5. Konsten att handskas med dokument av Pontus Nyman

Vi tackar alla som skickade bidrag till tävlingen och hoppas ni vill vara med nästa år också.


Nu är ju inte jag helt inne i gemet så att säga, men jag är på god väg dit, för min del är det faktiskt bara ett namn jag känner igen och det är Rickard Slapak som blev 4:a förra året med Barnen i Bramgroove, en skräckberättelse som jag läste alldeles nyligen och faktiskt tyckte den hade sina poänger, inte det bästa jag läst, men bra var den... 

 

Ska bli riktigt spännande att läsa årets vinnare och se om juryn har samma smak som en själv.

 

Nu är det Vetsagas essätävling kvar att hålla tummarna för, och sen deadline för Fantastiknovelltävling sista augusti.

 


Kommentarer
Postat av: H-M

Svar: Haha, tack, du är den enda som fattar alla referenser till fantasy och sci-fiböcker;)

Postat av: Jocke

Någon måste ju vara den största nörden... :P

2009-08-04 @ 04:26:31
URL: http://makimachine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har för mig att Fantastiknovelltävlingen nämnts här tidigare, men jag hittar det inte nu. Så jag postar nedanstående påminnelse (deadline is nigh) som en kommentar till Mitranias tävling. --AE



Nedräkning för Fantastiknovelltävlingen!



Sista augusti är det deadline för Fantastiknovelltävlingen 2009. Än finns det tid att skriva en novell inom science fiction, fantasy eller skräck och skicka den till [email protected] samt [email protected].

Sänd som ren text (inga bifogade filer, inget Word-doc, etc). Priser 1:a 1000 kr, 2:a 500 kr, 3:e 300 kr.

Vinnarna utses av en jury bestående av författarna Karolina Bjällerstedt-Mickos och Niklas Krog, samt förlagsredaktören Jörgen Peterzen.

Tävlingen liksom arrangören SKRIVA drivs ideellt. (Adress för att ansluta till landets äldsta skrivarlista: [email protected], med subject/ämnesrad: subscribe.) Info: http://www.skriva.bravewriting.com

Sätt raketfart på tangenterna nu, skjut inte upp ditt bidrag, utan låt dina odödliga noveller hamna i omloppsbana!

2009-08-24 @ 20:58:29
Postat av: Jocke

Jajamen! Är på g med åtminstone en ny novell till tävlingen. Skrev faktiskt om tävlingen så sent som i Juli. :)

2009-08-26 @ 11:34:47
URL: http://makimachine.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback