Varför dans är det underbaraste som finns.

Jag brukar ofta få frågan varför jag dansar och om det är kul. Jag ger samma svar varje gång:

"Det finns inget roligare!"

Här är flera andra människors åsikter, människor för var dansen har förändrat deras liv och gjort dem både lyckligare och gett dem bättre motion:

Om dans I SvD

Några av kommentarerarna var så underbara att jag bara måste låna dem och citera dem här för de som inte orkar läsa hela artikeln.

"Dans är ett sätt att ta för sig, bjuda på sig själv, hänföras, leva ut sin längtan, sin passion. I en dans möts två individer. [...] Jag vill njuta av musiken, dansen, närheten, helst ömsesidigt. [...] Det händer att jag låter mig berusas av dansen när både jag och min partner upplever denna magiska stund som - utan att hyckla - ett långt och härligt förspel, ett tillstånd som man vill förlänga, gärna konservera. Fast man låtsas inte om det. Det sätter guldkant på kvällen."

Eller som det sägs på Dansmaffian

"Det finns vissa som påstår att dansa en mysig fox kan vara det bästa man kan göra med kläderna på."

Självklart! Säger jag.

"Dansare tar inte i hand, de kramas."

Dirty Fox, det vill säga dagens moderna foxtrot som dansas ute på danställen, precis som Odd säger. Hittar man en följsam tjej eller en kille som är bra att styra så är det en bra dans, då är den oootroligt mysig och trevlig. 
Men egentligen är inte det heller det viktiga, det viktiga är att man har kul och är trevlig så löser sig det mesta, för de flesta kan gärna dansa med nybörjare. Ibland är det nästan roligare med de som precis upptäckt dansens inneboende poesi och skönhet än med folk som dansat i många år. Jag kan tycka att det ibland finns en mer spontan glädje hos dessa nyförtappade människor.
Åldern spelar ännu mindre roll på dansgolvet, en 80-åring kan dansa med en 10-åring. Det viktigaste är att ha kul, och vara hygieniskt rätt och riktg förstås! Framförallt om det är foxtrot som gäller och tjejen ska luta sig mot en och bara blunda och njuta, då blir det inte kul om någon av dem luktar illa. Men svettig blir man, det är självklart.

Som sagt, undbaraste, roligaste, bästaste, trevligast sporten. Att gå ut och dansa en helkväll ger mer motion än det mesta annat, efteråt är man helslut och har jätteont i fötterna. Men det är det värt! 
Som att springa ett maratonlopp ungefär, som jag brukar säga.
 
Heh, jag skulle gå och sova tidigt, så att jag kunde fortsätta med min uppsats, men istället har jag fastnat och kolla en massa dansklipp från olika tävlingar och uppvisningar.

Har total jävla abstinens, har inte fått dansa bugg och foxtrot sen 18 December.

Förövrigt är jag singel igen, definitivt denna gång, men var inte oroliga jag och Maria kommer att fortsätta göra dansgolven osäkra tillsammans. Vi funkar helt enkelt bättre som kompisar, mycket bra vänner.

Apropå det var vi på vår första tävling tillsammans, ej inkluderat Klubbmästerskapet (som vi blev 2:a i) och min första på ca 6 år, den 17 November på Luleå GP.

Micteam hade tagit några bilder på oss, så här kommer dessa:

image9

image10

Ja, det ser roligt ut för att det är vääälidgt roligt och alldeles, alldeles underbart!

Vi blev på 17:e plats i Bugg Vuxna D, var väl så där. Vi fick en 2:a (av Mikael Broberg, han som varit med och "uppfunnit" Åhej!-stilen som vi dansar) och tre 4:or. Tyckte själv det gick bra fram tills det var 3:e sekunder kvar då vi tappade varandra och Maria hamnade i snurr åt fel håll. Kan ha varit avgörande, man vet i och för sig aldrig. Det kändes som ett rätt bra startfält ändå.

Tror förövrigt jag borde lägga mig och sova strax. Sprang precis och hämtade mat från köket, tog fil och.... havregryn... Märkte det inte förrän jag redan blandat dem, fast det gick att äta ändå tur nog.

En ny maträtt alltså:

Mäki al'a Fil.
5 dl Fil
2 till 3 dl Havregryn.
Shake and Stire.
Servera kall. Gärna med något gott att drick till.

Dagens Citat: "Det finns vissa som påstår att dansa en mysig fox kan vara det bästa man kan göra med kläderna på."

Tja, den var så bra så jag kan inte undvika att återanvända den.

Dagens Låt: Chuck Berry - Johnny B. Goode

Världens bästa och världens mest dansanta låt. Den går inte att sitta still till, så är det bara! Och för en gångs skull överdriver jag inte när jag tycker att den är "världens bästa", iallafall enligt mitt eget tycke och smak.


Kommentarer
Postat av: Jonny

Intressant slump, lyssnar på Alla som inte dansar är våldstäktmän samtidigt som jag läser texten.

Postat av: Jocke

haha, vafan är det för en låt? Måste ta och ladda ner den själv nu direkt. :P

2008-01-11 @ 17:50:26
URL: http://makimachine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback