Boknytt: 080801

Senaste dagarnas bokinköp:

SF-Bokhandeln:
Brian Herbert and Kevin J. Anderson - Legends of Dune I: The Butlerian Jihad
: Yay! Äntligen har de anlänt, dags att ta sig igenom Space Opera-prequeln till tidernas bästa sf-verk, tillika min husbibel, tillika min största förebild i mitt egna skrivande.
Brian Herbert and Kevin J. Anderson - Legends of Dune III: The Battle of Corrin: Varför tredje boken och inte andra? För att jag redan fick The Machine Crusade för flera jular sen av syrran men av flera orsaker har jag inte tagit mig tid för Legends ännu, mycket för att det var så sent som förra året som jag läste Dune: House böckerna...

Domus: (Ja, det finns kvar åtminstone en sådan butik i Sverige)
Bra sagt under tre tusen år: Ännu citatbok, och som nog de flesta vet är jag ju en citathora så...
Kärlek - de bästa erotiska berättelserna: Jaja, jag råkar faktiskt gilla sådana böcker som något konstnärligt också...
Sonja Åkesson - Vara Vit Mans Slav och helt andra dikter i urval av Jenny Tunedal: Åkesson har sådan underbart egen stil. Den är rebellisk och vägrar konformera till rådande kanon.

Tradera:
Nova 4 - edited by Harry Harrison
: Ännu en SF novellsamling, denna gång ingen klassisk novell jag känner igen, men väl däremot ett flertal av författarna. Alla författarna "in order of appearance": Brian W. Aldiss, Kit Reed, Gerard E. Giannattasio, Barry N. Malzberg, Robert Sheckley, Bill Garnett, Edward Wellen, Richard Bireley, Alfred Bester, Naomi Mitchison, Michael Addobati, Tom Reamy, Jeff Duntemann.
När jag bläddrade igenom den så fastnade mina ögon på en av de underbaraste replikväxlingarna någonsin i en sf-novell (i någon skönlitteratur överhuvudtaget egentligen) i Brian W. Aldiss "The Monsters of Ingratitude IV":

"We were involved in making a musical version of Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus."
"What are you going to call it?"
"We're thinking of calling it Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus. It has novelty. Or maybe just 'Steintrack'."
"'Star Trek?'"

Helt underbart!


Harry Harrison - Make Room! Make Room!: Köpte den på Tradera billigt mycket för att jag tyckte titeln kunde vara en klassisk sf-roman och när man får hem den i brevlådan och läser baksidan vad står det där med stora bokstäver om inte: SOYLENT GREEN... Så jävla klockrent!

Röda Korset:
Det jobbiga är att jag var in där igår, men hade inte lösa pengar med mig så då återkommer jag idag istället, men då har de ändrat om alltihopa och typ 4-5 böcker jag hade spanat in, bl.a. flera verk av P.C. Jersild och "Gridlink", hade tagits bort ur butiken. Oh, the irony!
Peter Englund: Förflutenhetens landskap: Peter Englund är alltid bra, och när han skriver korta essäer om knasiga historiska händelser är det ett klart köp. Sen hade nog priset med det att göra också eftersom alla böcker kostar 1:- där.
Svenska Folkets Egna Dikter: Dikter av vanligt svenskt folk är alltid roligt att få läsa, så att man själv får känna sig som att man har fler chanser att bli publicerade än den enda gången hittills.

"Badhuskiosken":
Nemi album #666:
Jag har verkligen levt på en annan planet i sommar när jag har missat att nyaste albumet har kommit ut med min husgudinna och Anima.

Annars i dagens boknyheter:
Stiftelsetrilogin ska filmatiseras!
Med tanke på hur mycket skräp I, Robot var så är inte mina förhoppningar stora, som jag precis sa till Tommy som avslöjade nyheten för mig:

"Blir den som I, Robot... så kommer jag att fortsätta hata Hollywood lika mycket som jag redan gör...

I, Robot hade ingenting med Asimovs novellsamling att göra, det fanns robotar, det fanns robotikens tre lagar och Susan Calvin, men alla de namnen var bara påklistrade för att ge det skräpet legitimitet..."

Och nu återvänder några gamla favoriter som jag tyckte det var dags att börja med igen, har faktiskt saknat dem en del.

Senast Lästa Bok:
Robert Sheckley - Shards of Space

Läser Just nu:
Brian Herbert and Kevin J. Anderson - Legends of Dune I: The Butlerian Jihad
Brian Greene - Det Stoff Varav Kosmos Väves: Rummet, Tiden och Verkligheten
Nemi Album #666

Dagens Låt:
Siw Malmkvist - Flickor Bak I Bilen

Dagens Citat:
"We were involved in making a musical version of Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus."
"What are you going to call it?"
"We're thinking of calling it Wittgenstein's Tractatus Logico-Philosophicus. It has novelty. Or maybe just 'Steintrack'."
"'Star Trek?'"
- Brian W. Aldiss "The Monsters of Ingratitude IV"


Kommentarer
Postat av: Larry

Den verkar verkligen vara "konstnärlig". ;)

Postat av: Jocke

Du kan få låna den om du vill... :P

2008-08-03 @ 09:01:15
URL: http://makimachine.blogg.se/
Postat av: Fru L

Måste hålla med mr mullvad..men det jag fastnade på och tänke "huu!" var dagens låt med Siw Malmkvist! Lilla Jocke du har alltid levt på en annan planet

2008-08-03 @ 11:02:18
URL: http://havssulan.blogg.se/
Postat av: Karin

Du är verkligen en skam för oss norrlänningar! När man lagnar lägger man ut nät i sjön, du vet såna man får fisk på=P och att mönd är att ro båten baklänges typ, så att man får bakdelen på båten först, också en teknik man använder sig av när man tar upp näten ur sjön igen..

2008-08-03 @ 19:47:12
URL: http://karinhe86.blogg.se/
Postat av: Jocke

Fru L: Haha, det råkade vara den låten som fastnat mest i huvudet efter mitt morgonpass med tidningarna... :P



Karin: Jamen, jag är ju från Kiruna, jag kan liksom då inget om dialekter...

Dessutom tycker jag nät är lite fuskigt. Fiske ska vara lite mer poetiskt, lite mer naturromantiskt, jag, en båt och en fisk. Lite grann som Den Gamle och Havet... :P

2008-08-04 @ 18:09:47
URL: http://makimachine.blogg.se/
Postat av: Karin

hm, de är ju däremot inget lokalt uttryck, utan gäller för hela norrland, vilket du är så duktig på att informera om att kiruna tillhör. Sen är nät inte de minsta fuskigt, inte om man vill äta fisk hela vintern istället för att sitta i en båt och bli äten av myggor för att kunna äta fisk en gång om året. =P

Sen läste jag inte inlägget om dina inköp så noga, men inte visste jag att du som anser dig vara boksnobb och lite finare än oss andra vad gäller läsning gillar tantsnusk! dåligt!

2008-08-05 @ 10:47:05
URL: http://karinhe86.blogg.se/
Postat av: Fru L

verkar nog nu som om jag inte har några egna åsikter men håller med karin i den här diskussionen. Och att säga att Kiruna inte har någon dialekt är hyckleri och lögn! Om du nu ska vara så almänbildad som du säger borde du då även veta att uttrycken som står ovan är vida använda i norrbotten men även i andra delar av vårt avlånga land. Att fiske med nät vore fusk, är som att säga att användandet av blyertspenna också är det och att man istället borde använda hårt oförädlat kol när man skriver. Nätfiske har i alla tider används för att det just är så effektivt och metandet är lämmnat till barn och semesterfirande tidsfördrivare!

Karin har rätt - Erotiska noveller är tantsnusk... och barnsagor är också konstnärliga!

2008-08-05 @ 13:03:46
Postat av: Jocke

Karin: Alla vi stora genier måste få ha våra olater. :P Nä, men boksnobb kan jag faktiskt erkänna att jag är, men jag försöker bli mer som min handledare som nyligen promoverades till professor och fått ungefär smeknamnet: "Ful/Populär-litteraturens förkämpe". Vilket jag också egentligen borde vara eftersom jag läser SF, och vad jag än tycker om den genren så är den faktiskt inte särskilt kanoniserad någonstans i världen. För att låna berömda citat om SF: "Är det en bra bok?" "Ja!" "Då är det inte SF."

Hur mycket jag än må tycka att SF är den högsta formen av litteratur så är det så att SF är populärlitteratur och inte särskilt omtyckt i finare kretsar. Jag har faktiskt skrivit ett sex sidors paper om detta, så jag kan go on länge... Men du behöver bara fråga så kan du få läsa den istället... :P

Vad har nu detta med Tantsnusk att göra frågar du dig säkert?

Jo, tantsnusk är också populärlitteratur, vad man än även må tycka om den som litteraturform och det är rätt dumt av mig som vill kämpa för SFs upphöjande till kanonisering att tracka ner på andra former av populär-litteratur, även om detta är vanligt bland framförallt SF-läsare. Vilket jag också diskuterar i mitt paper... :P



Men jo, gillar och gillar tantsnusk vet jag ju inte, det är ju inte som att jag har läst hela Grottbjörnens Folk precis... ;P

Men nog har även det sina litterära kvaliteér, framförallt om det är skrivet av bra författare som till exempel Björn Runeborg...

2008-08-27 @ 19:55:22
URL: http://makimachine.blogg.se/
Postat av: Jocke

Ja, barnsagor är definitivt konstnärliga, Bröderna Grimm och Alice i Underlandet är klassiker av en orsak...



Ah, men jag är ju en vuxen man med barnasinnet kvar (jaja, jag vet att ni skrattar...) och jag tror att jag antagligen även är en sådan där "semesterfirande tidsfördrivare" som du kallar det.



Men jag fortsätter nog tycka att Kiruna är det enda stället i hela vårt avlånga land där man talar riktig svenska... :P

2008-08-27 @ 20:15:25
URL: http://makimachine.blogg.se/
Postat av: karin

ha, att säga att man läser tantsnusk för annat än tantsnusket är som att säga att man köper slitz för artiklarna, inte alls för bilderna..

Eftersom du är en "semesterfirande tidsfördrivare" så sitt du där med dina mikrade limpmackor medan jag sitter med mina varmrökta sikfileer.. ;)

sen så måste jag anmärka, bara för anmärkandets skull att du använder många ord i din senaste kommentar till mig som är, eller borde vara obsoleta, och alltså inte användas i ett vardagligt samtal, iallafall inte om du vill att man ska förstå dig;) Kom till Umeå nu istället, så ja kan bråka på dig i person istället, mycke roligare eftersom ja alltid kan hota med att spöa dig.:)

2008-08-28 @ 10:57:50
URL: http://karinhe86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback