SF? Science Fiction, Speculative Fiction eller något helt annat?

Heh, satte Anna på att läsa min pjäs. Hennes bästa kommentar:

"Jag glömde vad jag egentligen gjorde innan jag började läsa och fann mig bara vara i berättelsen."

Sådant är underbart att höra, det är vad varje författare strävar efter. De ögonblick då en människa säger åt dem att de tappade bort världen för att de var fast i författarens skapelse.
Fick också viss kritik, men det var bara väntat. Konstigt vore det annars, den är knappt halvfärdig och det är dessutom första versionen av den.

Annars så har jag inte kommit längre på den ett tag, är lite fast på ett ställe, undrar om den har blivit för mycket, var nog lite grann av det flera har sagt till mig också. Måste fundera vidare på det.

Annars så har mitt skrivande gott lite knaggigt till och från, men när jag satte mig ner och kollade in väldigt djupa länkar på wikipedia igår natt fick jag inspiration till mitt SF-universa och vad som händer när det är dags för universum att dö.
Fick ihop 4.5 sidor handskrivet material om det, som vanligt en massa funderingar och djupa tankar om vår egen tillvaros existens.
Riktigt djupt som fan.
Kan ha att göra med dessa länkar jag kollade in på WIkipedia:
The Ultimate Fate of the Universe
Omega Point

Och som alltid när det gäller sådana storslagna saker kommer denna låt alltid att finnas där, den mest episka och storslagna klassiska verk jag någonsin hört:

Dagens Låt: Samuel Barber - Adagio for Strings (Choral Version)

Får mig alltid att rysa av välbehag och öppnar dörrar på glänt för att skåda skönheten och storslagenheten som finns i detta universum som är vårt hem.

Dagens Citat: "General fiction is pretty much about ways that people get into problems and screw their lives up. Science fiction is about everything else." - Marvin Minsky

Heh, stämmer nog i ett flertal fall rätt bra.
SF handlar om människor, men också om så mycket annat,om hur vår verklighet, ja själva vår 
existens är beskaffad. 
Men SF är bredare än så, den har en sådan bredd att det är svårt att längre definiera gränserna för den. Ett annat problem är för vad förkortningen SF ska stå för.
En gång i tiden stod det för Science-Fiction, men nu har genren ett sådant vitt och brett liv att den har fått många andra namn hos många andra böcker, nämligen bland annat Speculative Fiction för att nämna en. En subgenre om man så vill där Science har förlorat sin överlägsna plats i litteraturen och lämnat plats för surrealism och allt djupare filosofiska spörsmål, litteratur där egentligen vad som helst kan hända (och då menar jag på ett bra sätt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback