Science Fiction

Varför känner jag mig plötsligt deprimerad?

Jag blir aldrig klok på mig själv, haft en av mina underbaraste och bästa veckor på hur länge som helst, och en mycket lyckad helg. Men varför är jag då deprimerad?

Jag tror min kropp vill klaga på att jag har varit för lite poet under en tid, ni vet ju hur det är. Poet = Låtsas att allt är dåligt fast det egentligen är hur bra som helst.

Kanske bara lite dåligt med sömn, som vanligt alltså?

Aja, hur det än är med det har jag haft en mycket bra helg. Tommy kom på fredag och vi gjorde tillsammans med Fredrik stan osäker i några timmar.
De flesta av de från Korrens så kallade Guldålder träffades på lördagen för god middag och sedan utgång.
De som deltog denna gång var jag, Tommy, Matilda (som vi var hos), Hampus och Jonas. Vi saknade Robert och Mattias, men Robert och Frida ringde och saknade oss, så de fick iallafall vara med för ett kort ögonblick medan vi rumlade runt vid universitetsområdet. Självklart saknade vi ju Magnus också, men åkte ju till Shanghai för två veckor sen, så han var det ju svårt för att vara med.

Vi började kvällen med en trerätters middag där ugnsbakad lax var dess mycket goda topp tillsammans med vitt vin. Sedan övergick vi till det regelrätta förfestandet, för att sedan 
hamna på Scharinska. Vilket väl var så där, lite folk framförallt. Men intressant liveband iallafall. 
Sedan drog vi till Husfesten på Berghem, vilket det inte heller hände så mycket på.
Allt slutade med efterfest hos Matilda där Hampus höll låda och lekte HippHipp tills alla halvt däckade och det var dags för hemfärd någon gång framåt morgon.
Saknar dem redan, säkert ett år tills nästa gång igen.
Det är sjukt det där, ett helt korridorsgäng som hänger ihop långt efter de har flyttat isär och trivs jättebra ihop också.
Ännu en orsak till varför jag älskar att bo i min korridor, så bra på alla de sätt och vis och jävligt bra människor.

Heh, Tommy tvingade mig att kolla några avsnitt av The Prisoner när han ändå tog med hela DVD-boxen för mig att låna. Klart speciell serie, kan förstå varför den räknas som en av de mest inflytelsrika tv-serierna genom tiderna i västerlandet.

Så det blev en rätt lugn helg, var i och för sig bra, är nyttigt att ta någon dag som vit, framförallt en helgdag. Drack inte heller allt för mycket på lördagen, tillräckligt för att klara mig, men inte så mycket att jag blev alltför full. Lite salongsberusad helt enkelt.

Och så försökte jag lära mig blanda
Idas Trams, men det gick ju som det gick, hittade inte hälften av ingredienserna och lyckads inte lista vad andra hälften av ingredienserna var, så min drink blev definitivt inte i klass med hennes grymma och mycket goda drink. Aja, får väl försöka tvinga henne att blanda till en till mig nästa gång man träffar henne ute på krogen, eller ännu bättre på festen nu på fredag.

Och jag har börjat spela Star Control 2 - The Ur-Quan Masters igen. Klarade inte av spelet förra gången, förhoppningsvis är det dags för det nu. Spelet är 16-17(!) år gammalt, men räknas ändå fortfarande som ett mycket bra spel, en del kallar det fortfarande för det bästa spelet som någonsin gjorts. Nog är det bra, men bästa?
Nja, den platsen har nog fortfarande Planescape: Torment för mig. Inget spel med bättre handling och sorgsnare
och bättre slut. Ett helt underbart spel helt igenom, spelsystemet har väl sina svagheter, men inget som kommer ivägen för den otroligt, underbart oslagbara handlingen.

Tänkte jag skulle ta och göra mig en lista också, för att ge er en känning av vad jag gillar för tillfället (okej, jag erkänner, jag hittade de roliga listknapparna, och då känner jag mig självklart tvungen att använda dem):

De Bästa Dataspelen Just Nu:
  1. Planescape: Torment
  2. Star Control 2: The Ur-Quan Masters
  3. Galactic Civilizations II: Dark Avatar
  4. EvE Online
  5. Star Wars: Empire at War
 De bästa låtarna:
  1. Chuck Berry - Johnny B. Goode
  2. Samuel Barber - Adagio for Strings (Choral Version)
  3. Jewel - Down So Long
  4. Bear McCreary - Prelude to War (Battlestar Galactica - Season 2 Soundtrack)
  5. John Williams - Battle of the Heroes/Anakin Vs. Obi-Wan (Star Wars: Episode III Soundtrack) 
Den bästa skönlitteraturen:
  1. Frank Herbert - God Emperor of Dune
  2. Frank Herbert - Dune
  3. A.E. van Vogt - Slan
  4. Aldous Huxley - Brave New World
  5. Theodore Sturgeon - more than human
De bästa tv-serierna:
  1. Battlestar Galactica (The Remake)
  2. Coupling
  3. Star Trek (5 tv-serier + 10 filmer)
  4. Arkiv X
  5. Buffy - The Vampire Slayer/Angel
De bästa filmerna:
  1. Mean Creek
  2. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
  3. Contact
  4. Casablanca
  5. Jerry Maguire/Min Bäste Väns Bröllop

Jag erkänner, jag är en nörd! Jag älskar allt som har med SF att göra, bok, film, spel you name it. 
SF är grejen för mig. Jag ska bli genreförfattare, kan ni gissa vilken genre?

På Torsdag börjar SVT sända Dr.Who, det var på tiden. Det är den nyaste serien de ska visa, den med den 9:e och 10:e Doktorn. Får se om jag har tid att se den dock, funderar fortfarande på att börja från början med den, åtminstone de avsnitt som fortfarande existerar efter BBC:s lilla utrensning för ett antal år sen. Fast problemet är att det nuförtiden finns alldeles för mycket bra SF att titta på, inte för att jag klagar men. Jag menar, de senaste åren har verkligen sett ett underbart uppsving av riktigt bra SF, och då menar jag SF och inte hollywoodifierade dramaserier.
 
Citat: "What can change the nature of a man?" - Ravel Puzzlewell, "Planescape: Torment" 
(Jag anser detta vara den viktigaste meningen i hela spelet... Svaret på frågan är såååå bra...)

Låt: Savage Garden - Truly Madly Deeply

Humör: Jag behöver massor av kramar.

Kommentarer
Postat av: znooks

Åååh, störandestörandestörande. Jag är senil. Hypnotiq och.. Hypnotiq och.. Galliano? Kanske inte. 7up var det i alla fall. Och lite av det där röda (grenadine?). I värsta fall får jag hitta på en ny tramsdrink. Eller bjuda på en Vectra. :)

Kram!

Postat av: Jocke

Eller både och? ;P

var det 7up? O_o *snyft* Jag som trodde på Fruktsoda och jag sökte med ljus och lykta över halva stan efter det, men fann endast 7up och Sprite, så då fick det bli Sprite... :P

Satt och funderade halva kvällen på vad det kunde vara, tror det var den röda Bacardin, men eftersom mitt minne är sämre än ditt tror jag mer på din gissning... :P

2007-03-07 @ 03:09:54
URL: http://makimachine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback