Battlestar Galactica: The Best Damn Show on TV!!!

Aggggh! Tredje gången jag försöker skriva denna blogg. Snart blir jag totalt galen och får hjärnsläpp och ger totalt upp. Sluta dumma dig din blogg...sak!!!

Vissa dagar vill man helt enkelt inte stiga upp ur sängen på dagar, veckor, månader (?).
Ännu en dag av samma saker som händer, även om den var ytterst lite, lite mer intressant än en vanlig dag.

Jag fick iallafall kommentarer av ytlig vän till mig, som jag förvisso känt ett par år, vilket tyder på att hon faktiskt känner mig bättre än jag trodde, eller så är jag helt enkelt jävligt lätt att läsa.

Men det känns alltid trevligt att inse att en del folk faktiskt lägger märkte till mina små egenheter 
trots att man inte umgås med dem "vardagligen".
Alltid uppmuntrande att folk lägger märke till en...

"Du ska då alltid vara värst!"
-Kristina när jag som vanligt har börjat snacka om något jag hittat på.

Varför gör jag det egentligen, pratar med folk om saker som andra människor inte skulle prata med andra människor om?
Hmm, om jag det visste...


Förövrigt har jag sett säsongsavslutningen av 3:e säsongen av Battlestar Galactica, avsnitt 3x20 - "Crossroads, Part II"...
Allt jag kan säga är... oj... wow...
Det har gått många timmar nu sen jag såg avsnittet, men de sista fem minutrarna och de sista 20 sekunderna håller fortfarande min haka nere i golvet.
Trodde faktiskt inte det var möjligt, men Ronald D. Moore toppar sig själv vid varje cliffhanger...
Totalt chockerande, trots att jag läst spoilers för avsnittet trodde jag inte att de var sanna för de var så out-of-this-world att jag inte ens trodde RDM skulle våga, men han gjorde det....
Bara... Wow... Oj, oj, oj... Vad kommer att hända nu?
Men nu är det inte en fortsättningen förrän i januari 2008 (!)

Hur ska jag överleva?

Förvisso ska det komma en direkt-till-dvd-film under året, men den kommer att handla om saker som hände före och under 2:a säsongen som inte har visats tidigare.

Först några varningens ord innan du tittar längre ner, titta inte på dessa bilder och klippet om du någonsin i ditt liv ska kolla tv-serien, du kommer att förstöra en hel del av upplevelsen av den annars. Men ska du inte se den, se och njut av världens bästa tv-serie i en av sina mest chockerande höjdpunkter.

Både handlingen och seriens namn må låta som världens mest corny, vilket jag håller med om, men låt dig inte luras. Detta är en dramaserie om mänsklighetens styrka i motgångar och dess största svagheter i densamma. En dramaserie i minst samma klass som, The Sopranos, The Wire, The Shield, Rome.
Dramaserier som inte är rädda för att dyka ner i mänsklighetens mörkaste vrår och visa upp den, serier som inte är rädda för att förstöra Status Quo för att röra om i grytan så att serien aldrig mer blir sig lik.

Dessutom kallades den av Time Magazine (!) år 2005 för: "The Best Damn Show on Television!"




Detta är de tre sista minutrarna av säsongen, alldeles just efter den största twisten i seriens hela historia. Om du händelsvis tycker dig känna igen låten så ja, det är "All Along the Watchtower" i BSG-version.
Originalet gjordes av Bob Dylan, men mångas favorit är Jimi Hendrix version...

Att en jordisk låt dyker upp i BSG är ytterst signifikant för fortsättningen av serien, och den var ytterst signifikant i flera av twisterna också i detta dubbelavsnitt...

De är ju ändå de sista överlevande av mänskligheten på flykt undan sina egna skapelser, Cylons. Robotar som en gång levde i slaveri och vände sig i uppror mot människorna återvänder en dag och söker utrotning för hela den mänskliga rasen, mer än 40 Biljoner (!) människor mister sitt liv på några timmar.
Nu söker de sista överlevande från Kobols Tolv Kolonier efter den mytiska Trettonde Kolonin i hopp om antingen räddning eller frälsning, en planet de varken vet var den ligger eller ens om den existerar, en planet vars namn är det enda de känner till om den, en värld vid namn Jorden.
Men hack i häl på dem finns dessa robotar de en gång själva skapade i sin ignorans och dekadens, deras enda mål: 
Mänsklighetens totala utrotning...

"41,399 survivors...in search of a home...called Earth...."

Så ja, en Jordisk låt i en serie om sökandet efter Jorden är ytterst viktigt...



image4

Nummer Sex, Dr. Gaius Baltar & Hera skådar Sanningen...

image5

Vintergatan ála Battlestar Galactica

image3

Min enda tanke av denna bild: O_o Det är inte sant! Det kan inte vara sant! Heh, det är sant!

Dagens Låt: "All Along the Watchtower" (Se BSG klippet så förstår du...)

Humör: Chockerad, trött och dåligt humör...

Kommentarer
Postat av: Jonny

All along the watchtower med Dylan är en av de bästa låtarna som gjorts.

Postat av: Jocke

Jajamen, var det inte den låten till och med som häromåret valdes av Rolling Stones-läsare till just den bästa låten någonsin...?

2007-03-28 @ 14:53:26
URL: http://makimachine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback